Runtime
سیستم زمان اجرای Go نقش بسیار مهمی در مدیریت حافظه، زمانبندی، پشتیبانی از همزمانی، تعامل با سیستمعامل و ارائهی سرویسهای ضروری دارد. در واقع، runtime باعث میشود برنامههای Go سریع، ایمن و قابل حمل در پلتفرمهای مختلف باشند.
نکتهی مهم این است که با وجود اینکه Go یک زبان کامپایلری است، استفاده از runtime جنبههایی از interpretation را هم به برنامه اضافه میکند.
Memory Management
مدیریت حافظه در Go توسط Garbage Collector انجام میشود. هر goroutine دارای یک استک مستقل است که با حدود 2KB آغاز میشود. اگر گوروتین به حافظهی بیشتری نیاز داشته باشد، runtime استک را دو برابر کرده و دادهها را در استک جدید کپی میکند.
این مکانیزم به کمک الگوریتم Stack Growth و Stack Shrinking انجام میشود تا عملکرد بهینهای داشته باشد. اگر حجم استک بیش از حد شود، برنامه دچار Stack Overflow شده و پنیک میکند.
Goroutine Management
زمانبندی و اجرای گوروتینها توسط Scheduler در runtime انجام میشود. این زمانبند، تردهای سیستمعامل (M) را به پردازندههای مجازی (P) اختصاص میدهد و هر پردازنده مجموعهای از گوروتینها را مدیریت و اجرا میکند. این ساختار باعث مدیریت بهینهی همزمانی در Go میشود.
Go Type System
Runtime وظیفهی مدیریت تایپهای داینامیک را دارد؛ مانند type assertions، reflection و interfaces که در زمان اجرا تفسیر و بررسی میشوند.
Channel Communication
ساخت، ارسال و دریافت داده در کانالها نیز توسط runtime مدیریت میشود تا هماهنگی بین گوروتینها حفظ شود.
Package Management
مدیریت و initialize کردن پکیجها (کدهای داخل یک فولدر) و بررسی وابستگیهای آنها در هنگام import بر عهدهی runtime است.
Error Handling and Panic Recovery
Runtime مکانیزم panic و recover را برای مدیریت خطاها فراهم میکند تا برنامه بتواند پس از وقوع خطا بهصورت کنترلشده ادامه یابد.
Integration with OS
بخش دیگری از وظایف runtime ارتباط با سیستمعامل است؛ مانند درخواست ترد، مدیریت سیگنالها و ارتباط با منابع سطح پایین.
Ahead Of Time Compilation (AOT) vs Just In Time (JIT)
در Go، کدها بهصورت AOT مستقیماً به زبان ماشین کامپایل میشوند. در مقابل، زبانهایی مثل Java از JIT استفاده میکنند؛ یعنی ابتدا کد را به زبان میانی کامپایل کرده و سپس در زمان اجرا آن را توسط runtime engine تفسیر و اجرا میکنند.
Reflection
Go زبانی استاتیک تایپ است، یعنی بیشتر بررسیها در compile time انجام میشوند. با این حال، با استفاده از reflect میتوان در زمان اجرا (runtime) نوع دادهها را بررسی یا ایجاد کرد.
این قابلیت قدرتمند است اما چند ضعف دارد:
- سرعت و پرفورمنس برنامه را پایین میآورد
- تایپ سیف نیست (امکان خطاهای زمان اجرا وجود دارد)
- خوانایی کد را کاهش میدهد و دیباگ را سخت میکند
- روی فیلدهای private (با نام کوچک یا camelCase) کار نمیکند
کاربردهای اصلی reflect
- marshal / unmarshal دادهها
- generic programming
- ساختارهای دادهی عمومی (generic data structures)
- خوانایی و تحلیل دادههای داینامیک
Tips
- زمانی که استک کوچک است،
runtimeبهصورت خودکار آن را بزرگتر میکند. - وقتی نیاز به دسترسی به فیلدهای یک struct از طریق interface داریم (مثلاً در custom errorها)، باید از type assertion استفاده کنیم.
fmt Package
پکیج fmt از reflection استفاده میکند. یعنی برای هر ورودی نوع آن را بررسی میکند و بر اساس تایپ، آن را چاپ میکند. به همین دلیل در جاهایی که پرفورمنس مهم است، بهتر است از جایگزینهایی مثل strconv استفاده شود.
مثلاً برای تبدیل عدد به رشته بهجای fmt.Sprintf میتوان از strconv.Itoa استفاده کرد.
با استفاده از قابلیت reflect میتوان نوع و مقدار یک interface{} را مشخص کرد:
v := reflect.ValueOf(data) // مقدار را میگیرد
t := v.Type() // نوع داده را مشخص میکند
if v.Kind() != reflect.Func {
// بررسی میکند که داده از نوع function نباشد
}
if v.Type().NumIn() != 1 {
// بررسی تعداد پارامترهای ورودی
}
if v.Type().NumOut() != 2 {
// بررسی تعداد خروجیها
}
reqParamType := v.Type().In(0) // نوع اولین ورودی
reqParam := reflect.New(reqParamType) // ایجاد نمونهای از نوع مورد نظر
reqParamElem := reqParam.Elem()
reqParamInterface := reqParam.Interface()
result := v.Call(args) // فراخوانی فانکشن
fmt.Println(result[0]) // نمایش خروجی اولType Safety
در Go نوع دادهها در زمان compile time مشخص میشود، بنابراین برنامه سریعتر و امنتر اجرا میشود، اما انعطافپذیری کمتری دارد.
اگر ورودی JSON باشد و ساختار آن را ندانیم، معمولاً آن را درون یک map[string]interface{} قرار میدهیم:
var reqParamMap map[string]interface{}
err := json.Unmarshal([]byte(jsonData), &reqParamMap)نمونه کد کامل Reflect
func GenericValidateAndUnmarshalFunc(data interface{}, jsonData string) {
v := reflect.ValueOf(data)
if v.Kind() != reflect.Func {
fmt.Println("Input is not a function")
return
}
if v.Type().NumIn() != 2 {
fmt.Println("Function should have exactly 2 parameters")
return
}
if v.Type().NumOut() != 2 {
fmt.Println("Function should have exactly 2 return values")
return
}
reqParamType := v.Type().In(1)
reqParam := reflect.New(reqParamType)
reqParamInterface := reqParam.Interface()
json.Unmarshal([]byte(jsonData), reqParamInterface)
reqParamElem := reqParam.Elem()
args := make([]reflect.Value, v.Type().NumIn())
ctx := context.Background()
args[0] = reflect.ValueOf(ctx)
args[1] = reqParamElem
results := v.Call(args)
for _, r := range results {
fmt.Printf("Result: %v, Type: %v\n", r, r.Type())
}
}